Kuormitus ei ole kirosana, vaan se kulkee käsi kädessä mielekkään työelämän kanssa. On vaikeaa toivoa muutosta kestävämpään tai palkitsevampaan suuntaan, ellei aseta itseä kuormitukselle alttiiksi, oli kyse sitten kaupassa käynnistä tai liiketoimintakriittisen ensiaskeleen ottamisesta.

Asiantuntijatyö kuormittaa psyykkistä pääomaa eli resilienssiä. Ihmiset, asiat, aikataulut ja muut oman vaikutusalueen ulottumattomissa olevat asiat kalastavat psyykkisen pääoman palasia toisinaan keinoja kaihtamatta. Näitä psyykkisen pääoman palasia voidaan tuhlata, kuluttaa tai sijoittaa – ja palasten kohdilleen laittaminen vaatii pelisilmää.

Yksilölliset voimavarat vaihtelevat merkittävästi, mutta vielä enemmän vaihtelevat yksilöille asetetut vaatimukset. Asiantuntijatyössä kapasiteetin ja työn vaatimusten yhteensovittaminen voi olla välillä haastavaa. Projektia aloittaessa puhkutaan tarmoa, mutta toiveiden ja todellisuuden paikkaamattomat ristiriidat ajavat ihmiset huomaamatta tilanteisiin, joissa oman elämän hahmottaminen toimivana kokonaisuutena on vaikeaa.

Vaikka lääkäri- ja sairaanhoitajavetoinen työterveyshuoltojärjestelmämme on rakentunut teollisen yhteiskunnan ajalla, se on silti onnistunut tunnistamaan nykytyöelämän kuormituksen johtuvan enemmän psyykkisistä kuin fyysisistä syistä. Valtaosa työkyvyttömyyseläkkeistä on myönnetty mielenterveysperäisistä syistä jo vuodesta 2000 alkaen. Työn murros, tiedostavampi keskustelukulttuuri ja kehittyvä diagnostiikka pitävät osaltaan huolen siitä, ettei tilanne helpolla muutu takaisin teollisen yhteiskunnan aikoihin.

Sinun ei kuitenkaan tarvitse joutua työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä omaa mielen hoivaamiseen on monia keinoja. Tärkein työvälineesi on korviesi välissä, ja voit pitää siitä monipuolisesti huolta. Työuupumuksen kolme keskeisintä elementtiä ovat: kyynistynyt ajattelu, ammatillisen itsetunnon lasku ja uupumusasteinen väsymys. Vastaavasti hyvään työelämään kuuluu sopiva kehitys, tarmo ja innostumisen tunteet. Suosittelen arvioimaan tasaisin väliajoin itse tai kollegan kanssa, mikä on näiden elementtien suhde ja mitä sille tulisi tehdä.

Nyt nimittäin alkaa taas syksy. Mitä toivoisit syksyn sisällöissä olevan enemmän tai vähemmän? Millainen ihminen toivot olevasi tämän vuoden pikkujouluissa? Mitä todella tarvitset ja miten pidät huolen siitä, että saat sen? Suosittelen asettamaan toiveet ja tavoitteet kalenteriin, ja sovittamaan arkesi sen mukaan.

Sopivan tarmokasta työhönpaluuta!

Ohjeet ajanvaraukseen päivittyvät Specian verkkosivuille Palvelut-osioon piakkoin. 

Karri-Pekka Kauppinen Työpsykologi