Tämä teksti johdattaa Specian työretriitin syövereihin, kun viestintäasiantuntijamme Alli Alho osallistui Specian ensimmäistä kertaa järjestetylle kaksipäiväiselle voimaannuttavalle tehoretriitille Tuusulanjärven rannalla. 

Lähtötilanne:

Varmasti tiedämme tämän: asiantuntijatyö on usein pirstaleista. Siihen vaikuttaa kiireen lisääntyminen tai ainakin kiireen tuntu, jatkuvat keskeytykset ja viestitulvien seuraaminen. Kuulun itse vielä siihen sukupolveen, jonka keskittymiskyky kestää erään tutkimuksen mukaan noin 8 sekuntia somevirran ja jatkuvien puhelimelta tulevien ärsykkeiden vuoksi.

Olen toki huomannut tämän omassa työssäni. Olen lukenut ajanhallinnan oppaita ja katsonut webinaareja. Siirtänyt to do -listoja Trellosta post it -lapuille ja muistikirjaan. Silti auki olevien välilehtien määrä vaihtelee kymmenestä kolmeenkymmeneen.

Olen osallistunut muutamalle Specian työretriitille jo aiemmin, ja aina päivän päätteeksi todennut, että to do -lista on tyhjentynyt huomattavasti. Odotan siis tältä reissulta vähintään samaa, mutta erityisesti myös työhyvinvoinnilliset vaikutukset kiinnostavat. En ole nimittäin törmännyt vastaavanlaiseen konseptiin muualla.

Kirjaan itselleni etukäteen toiveita ja odotuksia:

  • Parempi työteho tauotuksen ja pomodoron ansiosta
  • Joogan tuoma mielen hyvinvointi
  • Sauna ja ympärillä oleva luonto
  • Säännölliset ateriarytmit

Päivä 1.

Ensimmäinen päivä alkaa Helsingin jäädessä taakse, kun joukkiomme siirtyy puheensorinan saattelemana bussilla Tuusulan Majatalo Onnelaan. Seurueemme koostuu niin työnhakijoista, työntekijöistä kuin henkilöistä, jotka tulivat tekemään omia projektejaan. Kaikkia tuntuu yhdistävän innostus luonnossa liikkumiseen. Kuulen huudahduksen: ”Tää on ihan mun juttu!”

Työskentely käynnistyi paikan päällä melkein heti saavuttuamme ja tulimme nopeasti tutuiksi yhteisistä toimintatavoista. 25 min työtä, 5 min taukoa, vaihtelua toi välillä toteutetut 55 min pitkät työjaksot. Näppäimistöt sauhusivat vilkkaasti ja ilmastointilaitteen hurina unohtui nopeasti, kun työn vauhtiin pääsi.

Työretriitillä opitaan palvelupäällikkömme Hanna-Mari Kosken mukaan parempaa ajankäyttöä ja hallinnan tunnetta omasta työstä. Työterveyslaitoksen ”Aikajärjestys asiantuntijatyössä” -tutkimukseen osallistuneet henkilöt kokivat tehneensä kuudessa tunnissa yhdentoista tunnin työt.

Tunnelma ensimmäisen päivän jälkeen on helpottunut ja energinen. Suuri kokonaisuus on saatu pakettiin ja alkuviikon ohimoa painanut stressi selätettyä. Aikaa jäi vielä muille pienemmille työtehtäville.

Omat fiilikseni suorastaan heijastuivat muiden osallistujien vastauksista:

”Ihan mahtavaa, sähköpostin saapuneet-kansio tyhjä! Tällaista ei ole ollut vähään aikaan!”

”Koomaväsymystä ei tullut kertaakaan, edes lounaan jälkeen!”

”On saatu paljon tehtyä, mutta työpäivän jälkeen ei tunnu väsyneeltä.”

Eräs osallistujista jopa kertoi, että oli aloittanut aamulla työn hakemisen, ja saanut ensimmäisen haastattelukutsun päivän päätteeksi. Tauotus, yhteinen rytmi ja säännölliset ruokailut siis näyttävät todella toimivan!

Tehokkaan retriittipäivän päätteeksi mielen ja kehon hyvinvoinnin takasivat Flow-jooga, illallinen ja sauna. Tuusula antoi parastaan ja viimeisteli kokonaisuuden tähtitaivaalla ja tähdenlennolla. (Tunnistimme Otavan!)

Päivä 2.

Perjantaina ensimmäisenä mielessä on onnistumisen kokemus edellisen päivän aikaansaaduista töistä. Olen varannut tälle päivälle selkeästi enemmän pienempiä kokonaisuuksia, mikä on toisaalta myös hyvä, sillä keskittyminen alkaa vähän jo harhailla viikonlopun kynnyksellä.

Palaute tehoretriitistä on lähes mieltä ylentävää, kun kysyimme tuntemuksia kokonaisuudesta päivän päätteeksi:

”Voimaantuminen tuli juuri tästä ympäristöstä ja omasta ajasta, tehokkuus taas työnteosta.”

”On päässyt mukavasti tutustumaan myös uusiin ihmisiin.”

”Oli hyvä, että ohjeena oli ottaa lykkääntyneet tehtävät mukaan. Sain tehtyä oman elämän vuosia lykättyjä projekteja.”

Analyysi:

Kunpa jokaisen työpäivän jälkeen olisi yhtä tehokas ja voimaantunut olo. Tosin oman mieleni tuntien tiedän, ettei se ole täysin mahdollista. Retriittityöskentely on nimittäin sen verran intensiivistä, että on ihan tervettäkin antaa työpäivien edetä välillä luovalla otteella.

Jäin kuitenkin retrtiitin jälkeen pohtimaan, mitä elementtejä voisin ottaa omaan työhöni säännöllisen epäsäännöllisesti mukaan.

Tässä pieni muistilista:

  • Tauotus. Veden juonti, jaloittelu, muiden asioiden ajattelu.
  • Irrottautuminen sadan välilehden limbosta säännöllisesti.
  • Keskittyminen yhteen tehtävään kerrallaan. Kukaan ei voi olla hyvä multitaskauksessa.
  • Hiljaisen työskentelyn pätkät. Avotoimistossa työskentelevänä tämä onnistuu parhaiten etätyönä tai siirtymällä mahdollisuuksien mukaan toiseen työhuoneeseen.

Haastan kaikki ottamaan testiin pomodorotekniikan työskentelyyn edes kertaluontoisena kokeiluna!

Alli Alho Viestintäasiantuntija